Solliciteren? Eerst bellen! Dan pas schrijven!

De meeste sollicitanten leggen hun eerste contact met een werkgever door het sturen van een sollicitatiebrief. Er zijn erg weinig sollicitanten die eerst de telefoon pakken om eens te bellen met een werkgever. Terwijl je met zo’n gesprek een enorme voorsprong kunt nemen!


Op zich is dat best te begrijpen. Bellen naar werkgevers kan natuurlijk behoorlijk spannend zijn.
Maar je hebt er veel bij te winnen om het toch wel te doen.

Want misschien ben je helemaal niet het soort persoon waar deze werkgever naar op zoek is. Door 5 minuten te bellen bespaar je je misschien de moeite van het schrijven van een sollicitatiebrief. Maar misschien ben je er na zo’n telefoontje juist van overtuigd dat dit absoluut dé baan voor jou is.

Natuurlijk gelden er wel richtlijnen en voorwaarden voor zo’n telefoongesprek. Want je wilt vooral niet ergernis opwekken bij een werkgever. Hoe pak je zo’n telefoongesprek aan? Wat moet je in zo’n gesprek wel zeggen, en wat moet je vooral niet zeggen? Hieronder geef ik je enkele tips.

1) Bellen met een potentiële werkgever kan best spannend zijn. Oefen zo’n gesprek dus. Stel vooraf een lijst op met vragen die je kunt stellen of onderwerpen die je kunt aankaarten.

2) Omdat je zo’n gesprek misschien spannend vindt is het verstandig om eerst een of twee keer te bellen met een werkgever waarvan je denkt dat je er juist niet wil werken. Je hebt niets te verliezen en kan testen hoe een werkgever op bepaalde vragen reageert. Houd het gesprek wel kort want het is niet eerlijk om de tijd van de werkgever te verdoen.


3) Ga tijdens het èchte telefoongesprek op een plek zitten waar niemand je stoort en waar geen achtergrond geluiden zijn. Zet TV of radio uit. Zet andere (mobiele) telefoons uit. Als je tijdens zo’n telefoongesprek wordt gestoord, verstoort dat je concentratie. Daarbij kan het een werkgever de indruk geven dat je geen aandacht voor het gesprek hebt.

4) Stel je in het telefoongesprek netjes voor, vraag of het telefoontje gelegen komt en vertel direct het doel van het gesprek. Daarmee geef je je gesprekspartner een kans om het gesprek weer snel te beëindigen indien hij of zij geen belangstelling heeft.

5) De doelen die je kunt noemen zijn bijvoorbeeld meer te weten komen over:
- de organisatie of het bedrijf,
- de vacature,
- het soort collega’s dat je zult aantreffen,
- het soort klanten en opdrachtgevers waarvoor wordt gewerkt,
- de plannen en ontwikkelingen van de organisatie of het bedrijf.

6) Krijg je gedurende het gesprek een goed gevoel over het bedrijf of de organisatie, vertel dat dan aan de werkgever. Zeg dat dit gesprek voor jou aanleiding vormt om te solliciteren. Vertel ook dat je in je sollicitatiebrief zult verwijzen naar dit gesprek. Hiermee bouw je een voorsprong op ten opzichte van andere sollicitanten.

7) Zorg dat je geen vragen stelt waarop het antwoord gewoon op de website of zelfs in de vacature-tekst is te vinden.

8) Stel nog geen vragen over salaris of arbeidsvoorwaarden!

Tja, vooraf bellen met een werkgever. Het is even lef hebben, maar het loont echt de moeite.
Als je het goed doet, zal de werkgever je zeker onthouden als hij besluit wie hij zal uitnodigen voor een gesprek!

Heb je zelf tips? Wil je nog meer tips over een specifiek onderwerp? Laat het weten in de comments!

Veel succes met solliciteren en tot ziens bij de volgende sollicitatie tip!

Hans Netten

Help je vrienden om hun kans op een baan te vergroten!
Laat anderen via Facebook, Twitter en Hyves (enzovoort) weten dat je hier een gratis sollicitatie-training krijgt!

5 comments to Solliciteren? Eerst bellen! Dan pas schrijven!

  • dominique

    Ik heb een keer een bedrijf vooraf gebeld en werd al tijdens dat gesprek uitgenodigd om langs te komen. Heb toen een jaar voor ze gewerkt maar uiteindelijk werd mijn contract door bezuinigingen niet verlengd. Wie brutaal is kan ver komen.

  • anneke

    Vorige week toevallig eerst gebeld voordat ik geschreven heb. Laat je weten of dat geholpen heeft, nu weet ik wat ik volgens jou in een tel. gesprek moet vragen.
    Anneke

  • Vilseledd

    Je hebt echter wel één keer de kans om een goede eerste indruk achter te laten en die is veel sneller verkloot door de telefoon dan schriftelijk.

  • yb

    Dit was de tip waar ik op zat te wachten!
    Zelf ben ik wel een voorstander van eerst bellen en dan schriftelijk solliciteren. Hiermee toon je interesse en initiatief. Graag wil ik inhaken op het bericht van Vilseledd. Mijn vraag is als je je goed voorbereid wat je meer kan verkloten aan een telefonisch gesprek als aan een sollicitatiebrief? Je kan na het gesprek je sollicitatiebrief beginnen met de verwijzing naar het telefisch contact dat je hebt gehad met de werkgever. Hierdoor blijft je naam hangen, ten opzichte van de rest van de sollicitanten. Op het moment dat je je eigen visie op organisaties (cultuur, strategie, etc.), de functie die je wilt uitoefenen, je eigen kunnen, (ontwikkelings-) behoeften duidelijk hebt kan er weinig mis gaan. Hierdoor sta je sterker in je schoenen en heb je je woordje klaar op het moment dat er een vraag terug wordt gesteld binnen het telefoongesprek. Je moet bedenken dat er een telefoon tussen zit, hierdoor heb je niks te verliezen. Mocht je naar aanleiding van je sollicitatie uitgenodigd worden kom je gelijk fase tot fase te staan met je werkgever, dan zijn er veel meer factoren die meespelen bij de “eerste indruk”. Nooit geschoten is altijd mis zeg ik maar.

  • Vilseledd

    “Mijn vraag is als je je goed voorbereid wat je meer kan verkloten aan een telefonisch gesprek als aan een sollicitatiebrief?”

    Je kunt je makkelijker verspreken; je kunt iemand onbedoeld in de rede vallen, omdat er een vertraging in het signaal zit. Daarnaast vind ik het, zeker als je gewend bent voor je werkgever te bellen, een beetje kaal overkomen, wanneer je alleen je naam kunt noemen. Daar weer naast kost het niets om te mailen en hoef je niet te wachten tot een persoon op zijn werkplek zit. Ik zou alleen bellen, als je echt iets wil weten, niet bellen om te bellen of bellen in de hoop, dat ze je naam onthouden (laat staan noteren), wanneer je als werknemer gemiddeld met 20 mensen per dag belt.

    “Je kan na het gesprek je sollicitatiebrief beginnen met de verwijzing naar het telefisch contact dat je hebt gehad met de werkgever.”

    Wat moet die dan denken? “Die heeft een goede reden om te solliciteren,” of bij iemand, die niet gebeld heeft: “Waar heb ik die sollicitatie aan te danken?” Je solliciteert op een vacature en verwijzing naar die vacature is voldoende.